دانلود فیلم دانکرک

dunkirk

 فیلم دانکرک فیلمی به نویسندگی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی کریستوفر نولان، فیلمی جنگی و منتشر شده در سال ۲۰۱۷ است.

این فیلم، محصول مشترک انگلستان، ایالات متحده آمریکا و فرانسه می‌باشد.

فیلم دانکرک دهمین اثر بلند نولان و اولین فیلمی است که بر اساس یک رخداد واقعی ساخته شده‌است.

ماجرای فیلم، در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و دربارهٔ تخلیه نیروهای بریتانیا، فرانسه و بلژیک از شهر دانکرک واقع در فرانسه می‌باشد.

در جریان این عملیات تاریخی، بیش از ۸۰۰ قایق غیرنظامی جان دست‌کم ۳۳۵ هزار سرباز انگلیسی و فرانسوی را که در محاصره ارتش آلمان‌ها گرفتار شده بودند، نجات دادند.

فیلمبرداری این فیلم در دانکرک فرانسه آغاز و در لس‌آنجلس تمام شد، دانکرک، ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ به روی پرده سینما رفت. دانکرک با مدت زمان ۱۰۶ دقیقه کوتاه‌ترین فیلم کریستوفر نولان محسوب می‌شود.

این فیلم در نودمین دوره جوایز اسکار در ۸ رشته نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت موفق شد سه جایزه بهترین تدوین صدا، بهترین تدوین و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص دهد.

https://films.tarikhema.org/images/2019/06/tarikhema_img_5cf7f5158611c_movie.jpg

خلاصه داستان

سربازان متحد از انگلیس، کانادا، بلژیک و فرانسه توسط سربازان مسلح آلمانی در سواحل دانکرک محاصره شده‌اند و بدین صورت عملیات تخلیه دانکرک از ۲۶ مه تا ۴ ژوئن ۱۹۴۰ شکل می‌گیرد…

بازیگران

  • فیون وایتهد در نقش تامی، سرباز نیروی زمینی بریتانیا
  • تام گلین-کارنی در نقش پیتر، پسر آقای داوسن
  • جک لودن در نقش کالینز، خلبان جنگنده نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا
  • هری استایلز در نقش الکس، سرباز نیروی زمینی بریتانیا
  • تام هاردی در نقش فاریر، خلبان جنگنده نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا
  • آنورین برنارد در نقش گیبسون سرباز نیروی زمینی بریتانیا
  • جیمز دارسی در نقش سرهنگ
  • کنت برانا در نقش فرمانده بولتون افسر نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا
  • بری کیوگهن در نقش جورج
  • کیلین مورفی در نقش سرباز نجات یافته
  • مارک رایلنس در نقش آقای داوسن یک غیرنظامی علاقه‌مند به دریانوردی

https://films.tarikhema.org/images/2019/06/tarikhema_img_5cf7f5163a4a3_movie.jpg

ساخت

«سعی کردیم بازسازیمان از عکس‌هایی که دیده بودیم کورکورانه نباشد. تا می‌توانستیم مستندات دیدیم تا اتفاقات در ذهنمان ته‌نشین شود. بعد سعی کردیم زبان بصری خاص خودمان را برای به تصویر کشیدنشان بسازیم و به مخاطب یک جور حس و هندسه ضد و نقیض از حادثه بدهیم. سعی کردیم با استفاده از نظم دهی و تناسب، ذات کم و بیش بوروکراتیک بخشی از وحشتی را که داشت اتفاق می‌افتاد بیان کنیم. داستان فیلم دربارهٔ خانه است. دربارهٔ رنج و استیصالی که وقتی نمی‌توانید به آنجایی که باید برسید سراغتان می‌آید. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که ایده سوار هم شدن یک عالمه آدم در یک قایق و تلاش برای زنده ماندن چیزی نیست که مردم آن را به عنوان داستانی مربوط به دهه ۱۹۴۰ نادیده بگیرند.»

ایده اولیه فیلم، زمانی به ذهن نولان رسید که در سن بیست و پنج سالگی به همراه همسرش اما توماس به کانال مانش سفر کردند. نولان فیلمنامه ای ۷۶ صفحه ای نوشت که کوتاه‌ترین فیلمنامه او محسوب می‌شد. علت تعداد صفحات کم فیلمنامه این بود که نولان در کمترین حد ممکن از دیالوگ در فیلم استفاده کرد.

 

https://films.tarikhema.org/images/2019/06/tarikhema_img_5cf7f51709501_movie.jpg

پیش تولید و انتخاب بازیگران

نولان پیش از شروع تولید به همراه طراح صحنه خود ناتان کراولی به لوکیشن‌های مختلف رفت و تصمیم گرفت از لوکیشن‌های واقعی برای ساخت فیلم استفاده کند. نولان و تیم توسعهٔ فیلم تلاش بسیاری کرده‌اند تا کمترین استفاده را از تصاویر کامپیوتری سی جی ای داشته باشند. همچنین در ساخت فیلم از کشتی‌ها و هواپیماهای مربوط به همان دوره نیز استفاده شده‌است.کریستوفر نولان برای دانکرک دستمزدی معادل بیست میلیون دلار به همراه ۲۰ درصد از سهم فروش فیلم را دریافت خواهد کرد و این بیشترین دستمزد بین کارگردانان بعد از دستمزد پیتر جکسون برای کینگ کونگ به حساب می‌آید.

تام هاردی، کنت برانا و مارک رایلنس سه نفری بودند که زودتر از همه و در سال ۲۰۱۵ برای بازی در فیلم قراداد امضا کردند. نولان برای نقش اول فیلم خود دنبال بازیگری تازه‌نفس گشت و بعد از تست گرفتن از بازیگرهای جوان متعدد در نهایت فیون وایتهد را برای نقش تامی برگزید. بازی وایتهد مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و منتقدان او را کشف جدید نولان می‌دانند. وایتهد برای آمادگی اش تحقیقات بسیار وسیع کرد و آموزش نظامی دید. هری استایلز و کیلین مورفی آخرین بازیگرانی بودند که به گروه پیوستند. این اولین تجربه استایلز در زمینه بازی در یک اثر سینمایی است.

 

پس از تولید

لی اسمیت وظیفه تدوین فیلم را برعهده دارد. کار تدوین فیلم زیر نظر نولان در لس آنجلس انجام شد. نولان مراحل تدوین و صداگذاری‌های دانکرک را یکی از سخت‌ترین تجربه‌های زندگی خود می‌داند. کمپانی انگلیسی دابل نگتیو مسئولیت ساخت جلوه‌های ویژه را عهده‌دار شد. با آن که نولان در طول ساخت فیلم در کمترین حد ممکن از جلوه‌های ویژه استفاده کرد، اما مجبور شد برای ساخت بعضی از صحنه ها به خصوص سکانس‌های مربوط به نبردهای هوایی از جلوه‌های ویژه دیجیتال استفاده کند.

https://films.tarikhema.org/images/2019/06/tarikhema_img_5cf7f517ccc82_movie.jpg

بازاریابی

طبق برنامه‌ریزی‌های وارنر برادرز اولین پیش‌پرده‌های فیلم در زمان اکران جوخه خودکشی به روی پرده رفت که با استقبال تماشاگران همراه شد. اولین تریلر رسمی فیلم در اواسط دسامبر ۲۰۱۶ بر روی اینترنت قرار گرفت که با بازدید بسیار زیاد همراه بود و همچنین در شبکه اجتماعی توئیتر نیز سهم زیادی از بحث‌های کاربران را به خود اختصاص داد. وارنر بردارز پیش پرده‌های دانکرک را پیش از فیلم‌های پرفروش و موفق خود همچون کونگ: جزیره جمجمه و زن شگفت‌انگیز ادامه داد. همچنین دو تریلر دیگر از دانکرک پخش شد که آخرین آن‌ها در ۶ ژوئیه و مدت کمی قبلاً از اکران رسمی فیلم بود که در این تریلر اطلاعات بیشتری از شخصیت‌ها و داستان فیلم مشخص می‌شود.

باکس آفیس

دانکرک سرانجام در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ به صورت گسترده اکران شد. در روز اول اکران دانکرک ۱۹٫۸ میلیون دلار در آمریکا و کانادا و ۲۱٫۲ نیز در باقی نقاط دنیا فروش کرد تا در پایان روز اول اکران خود در مجموعه ۴۱ میلیون دلار بلیط فروخته باشد. دانکرک با بودجه ای ۱۵۰ میلیونی ساخته شده‌است. در پایان هفته اول اکران فیلم دانکرک توانست با پشت سر گذاشتن فیلم‌هایی همچون مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه و جنگ برای سیاره میمون‌ها با فروشی ۵۰ میلیون دلاری در صدر جدول باکس آفیس آمریکای شمالی قرار بگیرد. دانکرک ۵۵ میلیون دلار نیز در خارج از آمریکا فروخت تا فروشش در پایان هفته اول اکران به رقم ۱۰۵ میلیون دلار برسد. در هفته دوم اکران فروش فیلم ۴۴٫۳٪ افت کرد و توانست ۲۸ میلیون دلار فروش کند؛ اما با این حال با اختلاف کمی نسبت به فیلم تازه اکران شده فیلم شکلک توانست در رتبه اول باکس آفیس قرار بگیرد. دانکرک بعد از دو هفته جمع فروش جهانی خود را به عدد ۲۳۲٫۸ میلیون دلار رساند.

https://films.tarikhema.org/images/2019/06/tarikhema_img_5cf7f518980e4_movie.jpg

بازخورد

با احتساب نظرات منتقدین دانکرک تحسین شده‌ترین فیلم کریستوفر نولان تا به امروز است.

دانکرک همچون فیلم‌های قبلی نولان با استقبال بسیار خوب منتقدان همراه بود. نکته قابل توجه اما اینجاست که منتقدان بیشتر از جنبه‌های فنی فیلم تعریف کردند و برخلاف آثار قبلی نولان کمتر کسی دربارهٔ فیلمنامه اظهار نظر کرد و حتی بعضی از منتقدان دانکرک را از نظر داستانی فیلم ضعیفی دانستند. تعریف اغلب منتقدان پیرامون موسیقی هانس زیمر و فیلمبرداری و قدرت کارگردانی کریستوفر نولان بود. فیلم تاکنون در سایت راتن تومیتوز بر اساس ۲۵۸ نقد نمره ۹۲/۱۰۰ را گرفته‌است و در متاکریتیک نیز با احتساب ۳۹ نقد امتیاز ۹۴/۱۰۰ را دارد. نظرات کلی منتقدان نشان دهنده این است که دانکرک یکی از برترین فیلم‌های جنگی در تاریخ سینماست. همچنین در آلوسینه هم دانکرک موفق شده در مجموعه امتیاز ۴٫۱/۵ را کسب کند که این نمره از روی ۲۲ نقد بدست آمده‌است. در سینما اسکور نیز دانکرک موفق شده درجه A- دریافت کند.

نظرات منتقدان

  • پیتر بردشاو در گاردین به فیلم امتیاز ۱۰۰/۱۰۰ داده و نوشته: «یک فیلم قدرت‌مند و با ساختی دقیق که داستانی برای گفتن دارد و به خاطر نشان دادن صحنه‌های آخرالزمانی و از مد افتاده گرفتار کلیشه‌ها نمی‌شود. نمایشی از شرم به وسعت یک ساحل که با سربازانی زامبی‌وار از شکست آلوده شده‌است. دنیایی خشن و مردانه که به ندرت شخصیت مؤنثی در آن دیده می‌شود. دانکرک بهترین فیلم نولان تا به امروز است.»
  • تاد مک‌کارتی در هالیوود ریپورتر به فیلم امتیاز ۱۰۰/۱۰۰ داده و توانایی نولان در ساخت سکانس‌های جنگ را ستوده است.
  • کریس ناشاوتی در انترتینمنت ویکلی نیز به دانکرک نمره کامل ۱۰۰/۱۰۰ داده و در بخشی از نقد خود نوشته: «این همان مدل فیلم‌سازی با بودجهٔ عظیم است که می‌تواند هنر لقب بگیرد. دانکرک همچنین بدون شک بهترین فیلم سال تا به اینجا است.»
  • پیتر دبروج در ورایتی امتیاز کامل به فیلم داد و موسیقی هانس زیمر و کارگردانی نولان را ستود. او در بخشی از نقد خود نوشت: «این همان چیزی است که تماشاگرها از نولان می‌خواهند. استاد صحنه‌های خارق‌العاده، برای اولین بار امضای خود را پای یک اثر تاریخی حک می‌کند.»
  • رابی کالین در دیلی تلگراف به فیلم امتیاز کامل داد و نوشت: «فیلم خارق‌العادهٔ جدید نولان اثری جنون‌آمیز و پرشکوه است که باید در بهترین و بزرگ‌ترین پردهٔ سینما دیده شود. اما ظاهر چشم‌نواز آن در به تصویر کشیدن نبردهای جنگ جهانی دوم خلاصه نمی‌شود، مانند تمام فیلم‌های بزرگ در زیرژانر جنگ، تک تک لحظاتش میخکوب‌کننده است.»
  • سایت طرفداران راجرت ایبرت نیز سه نیم ستاره از چهار ستاره به فیلم داد و آن را موفقیتی دیگری برای نولان توصیف کرد.

دقت تاریخی

از زمان اکران شدن فیلم حرف و حدیث‌هایی پیرامون بحث درستی فیلم از لحاظ تاریخی مطرح شد که موافقان و مخالفان خاص خود را داشت. تاریخدانان و کارشناسان معتقدند صحنه‌های مربوط به نبردهای تن‌به‌تن هوایی هواپیماهای نیروی هوایی بریتانیا از لحاظ تاریخی بسیار درست است و عملیات واقعی نیز به خاطر نبود سوخت کافی همان‌طور که در فیلم به تصویر کشیده شده فقط یک ساعت طول کشیده‌است. اما از جمله اشتباهاتی که فیلم از لحاظ تاریخی داشته این است که در فیلم می‌بینیم نیروهای آلمان به منظور تشخیص نیروهای دشمن و خودی دماغه هواپیماهای خود را به رنگ زرد درمیاورند. این در صورتی است که ارتش آلمان این کار را بعد از عملیات دانکرک انجام داد. همچنین برخلاف چیزی که در فیلم می‌بینیم در هنگام عملیات دانکرک آب و هوا همچون چیزی که در فیلم نشان داده می‌شود، طوفانی نبوده‌است. نولان در مصاحبه ای توضیح داده که از این مسئله آگاه بوده و برای فضاسازی بیشتر آب و هوا را این گونه در فیلم طراحی کرده‌است. همچنین به عقیده چند تن از کارشناسان بعضی از جزئیات فیلم از جمله طراحی‌های لباس سربازان بریتانیا چندان دقیق و طبق واقعیت نیست. از جمله اشتباهات دیگری که کارشناسان به آن اشاره کردند، بحث حضور برتارم رمزی یکی از فرماندهان نیروی دریایی بریتانیا بود. رمزی مسئول و طراح عملیات تاریخی دانکرک می‌باشد و رهبری نیروی هوایی را در این عملیات برعهده داشت. رمزی در طول تخلیه دانکرک به خاطر اهمیت شخصیتی که داشت در شهر دوور (شهری در جنوب انگلستان) باقی ماند و برخلاف چیزی که در فیلم نشان داده می‌شود، حضور مستقیمی در تخلیه دانکرک نداشت.

https://films.tarikhema.org/images/2019/06/tarikhema_img_5cf7f51978708_movie.jpg

اطلاعات فیلم

  • کارگردان : کریستوفر نولان
  • تهیه‌کننده : اما توماس، کریستوفر نولان
  • نویسنده : کریستوفر نولان
  • بر اساس وقایع جنگ جهانی دوم-تخلیه دانکرک
  • توزیع‌کننده : وارنر برادرز
  • تاریخ‌ انتشار : ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ (بریتانیا / ایالات متحده)
  • مدت زمان : دقیقه ۱۰۶
  • کشور : هلند، بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده آمریکا
  • زبان : انگلیسی
  • هزینهٔ فیلم : ۱۰۰ میلیون دلار
  • فروش گیشه : ۵۲۳٫۵ میلیون دلار

 

تماشای آنلاین فیلم با دوبله فارسی

 

لینک دانلود فیلم

منبع wikipedia aparat salamdl

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.