5 نکته که شما را به یک تدوینگر حرفه ای تبدیل می کند!

همانطور که میدانید تدوین یک فیلم، یکی از مهم ترین و وقت گیر ترین بخش تولید یک فیلم است. فیلم در اینجا منظور فقط فیلم سینمایی و سریال نیست بلکه در مورد هر تصویر متحرکی که چنین مفهومی را حمل میکند صادق است.چون معمولا تدوین فیلم جز آخرین کار هایی است که برای تولید یک فیلم انجام می دهید، واقعا توجه و وقت زیادی را از شما می طلبد و شما را به کشف چیز های جدید وا میدارد. رفتن به کلاس های آموزشی، دیدن فیلم آموزشی، تمرینات عملی و غیره می تواند خیلی به شما در پیشرفت در تدوین کمک کند اما نکاتی هست که در صورت تجربه زیاد به دست ما آید و ما امروز قرار است تا 5 نکته از آموزش سینما و سایر موارد مهم در زمینه را برای شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

اما تدوین گر چه کار می کند؟ یک تدوینگر فیلم،صحنه ها و سکانس های منفرد و خام را در کنار هم میچیند به آن رنگ و لعاب میدهد و داستان آن را برای مخاطب قابل فهم میکند. در واقع تدوین گر، تمام اجزای فیلم را مثل فیلم های خام، صدا های ضبط شده، جلوه های ویژه، و خلاصه هر چیزی که قرار است مخاطب ببیند را با هم تلفیق و یک اثر زیبا و قابل درک را برای مخاطب خلق می کند.حال که با کار یک تدوینگر بیشتر آشنا شدیم می توانیم اهمیت کار آن را بیشتر درک کنیم!

1.ایجاد دایرکتوری

هنگامی که شما میخواهید برای مثال یک پروژه بزرگ را برای اولین بار تدوین کنید، معمولا آن را در دسکتاپ ذخیره می کنید اما این کار، کار درستی نیست! این کار علاوه بر شلوغی محیط دسکتاپ و گم شدن فایل ها در سیستم شما، باعث می شود تا شما دسترسی کاملی بهه اجزا پروژه نداشته باشید و وقت زیادی رو به خاطر آن هدر بدهید.برای حل این مشکل، هر بار که میخواهید یک پروژه را آغاز کنید، یک فهرست پروژه یا Project Directory ایجاد کنید.

ایجاد یک فهرست پروژه، بسیار ساده است. چندین پوشه که بر حسب نیاز شما، تقسیم بندی شده و کار شما را راحت میکند. دیگر نیاز نیست برای پیدا کردن فایل های پروژه در سیستم جستجو کنید یا افسوس بخورید که چرا فایل های مورد نیازتان را پاک کردید. یکی دیگر از کار های خوبی که میتونید در این رابطه انجام بدید، نوشتن متن برای هر پوشه و مواردی است که در پوشه قرار میدهید.

2.اتفاق خبر نمی کند

حتما برای شما پیش آمده که فایل هایی که مورد نیاز شما بوده به صورت ناگهانی و ناخواسته پاک شده اند و دیگر هر کاری کردید بازیابی نشدند. بله این اتفاقاتی است که برای یک تدوینگر حرفه ای هرگز نباید اتفاق بیفتد. داشتن یک کپی از فایل های پروژه در ذخیره ابری (Cloud Storage) یک ایده عالی است. این کار ممکن است برای فایل های کم حجم مناسب باشد اما اگر حجم بالا برود این کار دیگر جوابگو کار شما نخواهد بود. میتوانید یک کپی در سیستم خود و یک کپی در یک حافظه دیگر داشته باشید تا از احتمالات بد آینده در امان باشید.

3.استفاده از بهترین نرم افزارهای تدوین

نرم افزاری که میخواهید از آن برای تدوین استفاده کنید را عاقلانه انتخاب کنید اما خوب یعنی چه؟

برای مثال، وقتی شما میخواهید یک پروژه ساده که تنها چند کلیپ و متن دارد را بخواهید تدوین کنید میتوانید به جای استفاده از ابزار پیشرفته و نوین، از ابزار ساده که برای همچین پروژه هایی تعریف شده اند استفاده کنید. همینطور اگر پروژه های شما کمی پیشرفته تر و پیچیده تر هستند به سمت استفاده از نرم افزار های ادیت و تدوین پیشرفته و نوین بروید. البته لازم به ذکر است که استفاده از این نرم افزار ها نیاز به آموزش دارند پس بهتر است قبل از کار با این نرم افزار ها از فیلم های آموزشی یا مطالب در سایت های مختلف استفاده کنید.

استفاده از نرم افزار های پیشرفته در عین سختی برخورد اولیه با نرم افزار، میتواند عادت های مفید و خوبی را در شما ایجاد کرده و باعث شود تا دید و نگاه شما در تدوین فیلم وسیع تر و باز تر شود. سعی کنید هر چه سریع تر با نرم افزار دوست و رفیق شوید و تمام امکانات و موارد مورد نیاز خود را از داخل نرم افزار بیرون بکشید. هم رنگ شدن با نرم افزار تدوین و شناختن بیشتر ابزار آن می تواند خیلی به سرعت کار شما کمک کند. استفاده از یک آموزش تدوین فیلم مناسب کمک بزرگی برای شما خواهد بود.

4. داستان چیه

یک تدوینگر حرفه ای، در اصل باید یک داستان سرای حرفه ای باشد. این داستان فیلم است که جذابیت اصلی فیلم را می سازد و تا تدوین گر آن را درک نکند نمیتواند یک اثر بی نقض را تحویل دهد. اگر داستان فیلم در عمق وجود یک تدوین گر نقش نبندد، جز چند نمای منفرد و بدون ارتباط چیز دیگری از دست او ساخته نیست. یک جمله معروف است که میگه قبل از اینکه تدوین گر خوبی باشی، تماشاگر خوبی باش! در واقع هر داستان، یک شروع تازه، یک بدنه پر محتوا، و یک پایان طلایی دارد و تدوین گر حرفه ای کسی است که از زوایای مختلف داستان خبر داشته و واقف باشد. در نتیجه فیلمی مورد تایید همگان است که از منظر های مختلف و طی اخلاقیات و دیدگاه های مختلف به آن توجه و تدوین شده باشد.

5.مثل حرفه ای ها

تدوین هم مانند بیشتر حرفه های کاری، می توانند با الگو برداری و دیدن آثار بزرگان آن حرفه به پیشرفت والایی رسید. دیدن سبک های مختلف فیلمی و تکنیک های مختلف می تواند خیلی به افراد مبتدی در یادگیری مبانی سینما کمک کند. تماشای کار های حرفه ای ها و پی بردن به راه های نهفته کار آنها باعث میشود شما روز به روز فرد حرفه ای تری در کار تدوین شوید. گاهی پیش می آید که در تدوین به در بسته میخورید، اینجاست که میتوانید با تماشای کار دیگران نیز در های خلاقیت را بشکنی و پیشرفت کنید. حتما که نباید از دیگران تقلید کرد! گاهی پیش می آید با آشنایی از کار و تکنیک و سبک دیگران و تلاش خودتون به سبک و تکنیک منحصر به فردی می رسید که اعتماد به نفس شما را چند برابر میکند.

آموزش مبانی سینما

آموزش حرفه ای تدوین فیلم

تا اینجای کار با هم 5 مورد از تجربیات و اموری که باعث حرفه ای شدن شما در تدوین می شوند را بررسی کردیم و این تمام داستان نیست. برای دیدن بهترین آموزش ها در زمینه تدوین فیلم می توانید به سایت فرادرس به نشانی faradars.org مراجعه کنید. یک حرفه ای همیشه حرفه ای عمل میکنه. حتی یک دقیقه از وقتش را برای مطالب بیهوده اینترنت تلف نمیکنه و فقط بهترین ها رو مد نظر قرار میده.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.