دانلود فیلم همشهری کین ۱۹۴۱

1941 Citizen Kane

فیلم سینمایی همشهری کِین یا شهروند کین یکی از شاهکارهای سینمای جهان است، فیلمی درام رازآلود به کارگردانی اورسن ولز و محصول سال ۱۹۴۱ کمپانی آر. ک. ئو آمریکا است.

همشهری کین در نه رشته نامزد جایزه اسکار شد و در نهایت برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برای هرمن جی. منکیویچ و اورسن ولز شد. این فیلم به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا بهترین فیلم تاریخ سینمای آمریکا می‌باشد.

داستان فیلم

زمانیکه چارلز فاستر کین غول ثروتمند روزنامه دار می‌میرد تنها یک کلمه می‌گوید: «غنچهٔ رز».

تهیه‌کننده فیلم مستند زندگی کین از گزارشگر تامسون می‌خواهد تا دربارهٔ زندگی و شخصیت کین تحقیق کند و به ویژه معنای کلمه آخر پیش از مرگش را کشف کند.

تامسون با دوستان و بستگان کین مصاحبه می‌کند و داستان کین در رشته‌ای از گذشته‌نما (فلاش بک) شکل می‌گیرد.

ابتدا او به همسر دوم کین سوزان الکساندر مراجعه می‌کند اما او که از حال مساعدی برخوردار نیست … همشهری کین روایت برگشتن انسانها به دنیای معنوی کودکانه یشان و پوچی مادیات است…

تصویری از فیلم همشهری کین
تصویری از فیلم همشهری کین

مواردی دربارهٔ نحوه ساخت

آنچه دربارهٔ همشهری کین گفته می‌شود تلاش اورسن ولز برای رسیدن به روش جدیدی از فیلمسازی با شناخت و استفاده و ترکیب فرم‌های مختلفی از فیلمسازی بود.

گرگ تولند فیلم‌بردار فیلم برای گرفتن کلوزآپ‌ها از لنزهای تله فوتو استفاده می‌کرد و جاهایی که فوکوس عمیق غیرممکن بود، گرگ تولند برای حفظ فوکوس کل صفحه از یک چاپگر نوری استفاده می‌کرد (چاپ قسمتی از فیلم روی قسمتی دیگر).

در ضمن مقدار زیادی از فوکوس عمیق‌ها حاصل تأثیرات درون دوربینی بودند.

از دیگر روش‌های متفاوت استفاده‌شده در فیلم، نماهای از زاویه پایین‌هایی بودند که سقف را در پس زمینه نشان می‌دادند.

سکانس‌هایی که از نظر زمانی فاصله داشتند اما در یک لوکیشن واحد بودند، با عوض کردن لباس و گریم بازیگرها پشت سرهم فیلمبرداری می‌شد.

 

منبع الهام همشهری کین

اورسن ولز هرگز خاستگاه اصلی شخصیت چارلز فاستر کین را تأیید نکرد.

جان هاوسمن نوشت که شخصیت “چارلز کین” ترکیبی از چند شخص است و از زندگی ویلیام راندولف هرست بیش از همه استفاده شده‌است.

بعضی از اتفاقات و جزئیات واقعی نیستند، هاوسمن نوشت که اولز و منکویچ داستان‌هایی از چند غول دیگر خبرنگاری مانند جوزف پولیتزر،آلفرد هارمسورث و هربرت اسووپ را در هم آمیخته است.

تصویری از فیلم همشهری کین
تصویری از فیلم همشهری کین

بازیگران

در ابتدای تیتراژ پایانی اظهار شده‌است که بیشتر بازیگران نقش اصلی فیلم، نقش اولشان را در سینما ایفا کرده‌اند.

  • اورسن ولز در نقش Charles Foster Kane
  • جوزف کاتن در نقش Jedediah Leland
  • دوروتی کومینگور در نقش Susan Alexander Kane
  • اورت اسلون در نقش Mr. Bernstein
  • ری کالینز در نقش Jim W. Getty’s
  • جرج کولوریس در نقش Walter Parks Thatcher
  • اگنس مورهد در نقش Mary Kane
  • پال استوارت در نقش Raymond
  • روت واریک در نقش Emily Monroe Norton Kane
  • ارسکین سنفرد در نقش Herbert Carter
  • ویلیام الاند در نقش Jerry Thompson
  • هری شانون در نقش Jim Kane, Kane’s father
  • جورجا باکوس در نقش Bertha Anderson
  • فورتونیو بونانووا در نقش Signor Matiste
  • سانی باپ در نقش Charles Foster Kane III
  • بادی سوان در نقش Charles Foster Kane, هشتاد سالگی.
  • گاس شیلینگ در نقش John
  • فیلیپ فن زانت در نقش Mr. Rawlston
  • چارلز بنت
تصویری از فیلم همشهری کین
تصویری از فیلم همشهری کین

جوایز

  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامهٔ غیر اقتباسی برای ژوزف منکویچ و اورسن ولز.
  • نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم
  • نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای اورسن ولز.
  • نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای اورسن ولز.
  • نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری سیاه‌سفید برای گرگ تولاند.
  • نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای برنارد هرمن
  • نامزد جایزه اسکار بهترین صدابرداری برای جان آلبرگ
  • نامزد جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه برای پری فرگوسن و ون نست پولگلاس
  • نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین برای رابرت وایز

 

تحلیل و بررسی فیلم همشهری کین 1941

همشهری کین؛ همشهری کین؛ همشهری کین! شصت و هفت سال از اولین اکران شاخص‌ترین فیلم اورسن ولز می‌گذرد، اما جاه‌طلبی‌های چارلز فاستر کین هنوز ادامه دارد و ظاهراً قرار نیست از شدتش کاسته شود.

فرقی نمی‌کند سینمادوستی نوآموز باشیم یا سینماپرستی دلباخته یا حتی سینماگری چیره‌دست؛ چرا که در کوچه پس کوچه‌های تاریخ سینما نام هیچ فیلمی به اندازه «همشهری کین» تکرار نشده است و هیچ فیلمی به اندازه این فیلم در فهرست‌های سینمایی برترین‌های تاریخ سینما صدرنشین نبوده است.

تصویری از فیلم همشهری کین
تصویری از فیلم همشهری کین

از همان اولین فهرست معتبر سایت اند ساوند در سال ۱۹۶۲ گرفته تا فهرست اخیری که چند روز پیش از سوی نشریه کایه دو سینما منتشر شد فیلم شکیل و خوش ساخت اورسن ولز صاحب مقام و منصبی رفیع بوده و با تبختری مثال زدنی درست مانند ولز در همین عکس از عمق دالان تاریخ سنیما به دیگر رقبای متغیر خود نگریسته است.

بارها از خود پرسیده‌ایم ولز چه افسونی به اثر خود تزریق کرده است که در طول همه این سال‌ هوش از سر منتقدان و بعضا مخاطبان عادی سینما ربوده است؟ هر بار با جواب و پاسخی تکراری خود را قانع کرده‌ایم با استمداد از کارگردانی و بازی هوشمندانه ولز، روایت مدرن، فیلمبرداری خلاقانه گِرِگ تولند و مضمون نسبتاً اسطوره‌ای فیلم چنین اقبال شگفت انگیزی را توجیه کرده‌ایم اما باز هم وقتی نام «همشهری کین» را بر پیشانی فهرست‌های ریز و درشت آمریکایی، اروپایی و حتی وطنی می‌بینیم انگشت حیرت به دهان می‌بریم.

شاهکار به یاد ماندنی

شاهکار به یاد ماندنی اورسن ولز سرگشتگی شهروندی را نشان می دهد که به مردم زمانه اش عشق می ورزید و حاضر بود همه دارایی و حتی شهرتش را به خاطر آنها بدهد اما چرخ روزگار به گونه ای دیگر چرخید و او را با همه آرمان هایش به زمین زد

همشهری کین با یک علامت ممنوع بر روی زنجیری که با آن در یک عمارت بزرگ ( زانادو ) را بسته اند شروع می شود ، سپس با تمهیدات بصری زیبایی وارد یک اتاق می شویم ، چالز فاستر کین را می یابیم که روی تخت خوابیده و آخرین لحظه های عمر خود را می گذراند، گوی کوچک بلورینی به دست دارد و در حالی که زیر لب کلمه « رزباد » را زمزمه می کند می میرد، کلمه ای که کلید اصلی ادامه فیلم است و تا آخرین قاب تصویر طنین انداز است.

مرگ کین به شعاری که به شکل اریب بر پرده افکنده شده برش می خورد و نوار صدا عنوان آن را با صدای بلند اعلام می کند : « اخبار جاری » ، درباره زندگی و مرگ کین.

عکسی از تصویربرداری فیلم همشهری کین
عکسی از تصویربرداری فیلم همشهری کین

شخصیت همشهری کین

از طریق حلقه های خبری می فهمیم که کین شخصیتی بسیار جنجالی بوده ، میلیون ها آمریکایی او را دوست داشته و یا از او متنفر بوده اند ، در جوانی ثروت عظیمی را به ارث می برد اما از بین آن همه ثروت تنها یک روزنامه ورشکسته را می خواهد … او در نهایت ثروت بی کران و قدرت عظیم خود را که زمانی حد و اندازه نداشته به باد می دهد .

پس از شکست های پی در پی در زندگی شخصی و کاری اش سرانجام خود را به خلوت و تنهایی زانادو ( قصری که زمانی آن را برای همسرش ساخته بود ) تبعید می کند و در آن جا پس از سال ها عزلت در سال ۱۹۴۱ می میرد.

حلقه خبری به پایان می رسد و خبرنگاران و روزنامه نگارانی که این فیلم خبری را تهیه کرده اند، آن را به بحث می گذارند.

یکی از حاضران به کلماتی که کین در هنگام مرگ ادا می کند اعتراض دارد ، در نتیجه پخش فیلم به تعویق می افتد.

روزنامه نگاری را مأ مور می کنند تا با همه اشخاصی که به کین نزدیک بوده اند مصاحبه کند و تحقیق کند که رزباد به چه معنی است تا به این ترتیب شاید خود کین را بهتر بشناسند…

باقی فیلم در پنج روایت سلسله وار گنجانده شده است که به شیوه رجعت به گذشته ( Play Back ) از زبان هر یک از شخصیت ها تعریف می شوند.

این روایت ها به یکدیگر و گاه با حلقه خبری « اخبار جاری » تداخل می کنند و به این ترتیب زندگی کین در طول فیلم از نقطه نظرهای گوناگون بررسی می شود.

تصویری از فیلم همشهری کین
تصویری از فیلم همشهری کین

درباره فیلم

اورسن ولز یکی از فیلم سازان مطرح تاریخ سینما و از نوابغ این حرفه بوده است ، که متاسفانه قربانی سیستم سلطه گر هالیوود و نظام استودیویی شد.

همشهری کین اولین فیلم بلند استودیویی ولز بود که از همان روزهای ساختش و طی سال هایی که از ساخت آن می گذرد همواره بحث انگیز بوده است.

یا ساخته شدن فیلم ، ویلیام راندولف هرست ، روزنامه نگار قدرتمند آمریکایی ، چارلز فاستر کین را بازسازی عمدی شخصیت خود بزرگ بین خود پنداشت و تهدید کرد که علیه فیلم به قانون متوسل خواهد شد.

هرست که هنوز زنده بود کوشید دست اندر کاران فیلم را که چهره او را چنین ناخوشایند طراحی کرده بودند سرکوب کند.

هرست نتوانست از پخش فیلم جلوگیری کند ، اما با استفاده از قدرتی که در عرصه مطبوعات داشت به تبلیغات منفی علیه فیلم پرداخت و مانع از انعکاس نقدهای متعدد در حمایت از فیلم شد.

نتیجه اینکه خارج از نیویورک فیلم توفیقی به دست نیاورد و تا اواسط دهه پنجاه از جریان پخش کنار گذاشته شد.

ساختار روایی فیلم

ولز( به همراه منکیه ویچ ) طرح همشهری کین را بر پایه تکنیک رجعت مکرر به گذشته استوار کرد.

طرحی که در آن شخصیت های فیلم ، یک به یک ، ارتباط خود را با مردی بزرگ پس از مرگش به خاطر می آوردند.

در این فیلم ولز بر آن بود تا داستان را به صورتی شاعرانه از تصویری به تصویر دیگر ، شبیه به فرایند تداعی در انسان روایت کند.

این شیوه روایت پیچیده که تا آن زمان کسی آن را به این شکل تجربه نکرده بود ، نوعی ساختار شکنی به نظر می رسید که برای تماشاگران آن زمان سینما کمی عجیب و غیر قابل درک بود ، در حالی که این گونه ساختارهای روایی برای سینمای امروزکه شیوه های متنوع و متعدد آن را از سر گذرانده آن چنان عجیب نیست.

برخی از منتقدان در کنار کارشکنی ها و دست اندازی های هرست ، ساختارشکنی روایی فیلم و استفاده از تکنیک های جدید فیلم برداری را نیز از دیگر علل شکست فیلم در زمان خودش می دانند.

فیلم برداری

تصویری از فیلم همشهری کین
تصویری از فیلم همشهری کین

گرگ تولند ، احتمالا مهم ترین فیلم بردار دوران کلاسیک هالیوود و از مبتکرترین و تاثیرگذارترین فیلم برداران آن دوران بود.

سبک برجسته فیلم برداری تولند در فیلم همشهری کین به نظام مندترین و کاراترین وجه به کار گرفته شد و به گفته خودش « در همشهری کین قواعد را شکستم. ».

در واقع ولز و تولند که توجه داشتند درکشان ازجلوه فیلم و رویکرد روایی آن چقدر نا متعارف است در همشهری کین دست به تجربه های بزرگی زدند و ابتکارات و نوآوری های بسیاری به خرج دادند، به قول رابرت ال کالینگر ( از منتقدین مطرح که بررسی های عمیقی را پیرامون همشهری کین و ارسن ولز انجام داد ) « ولز و تولند همراه یکدیگر با شوقی انقلابی به این فیلم روی آوردند.».

موسیقی

ولز به آهنگ سازانی گرایش داشت که مانند خودش آماده بودند خطر کنند و با سبک های رایج در بیفتند.

به همین خاطر ولز، برنارد هرمن را که از آهنگ سازان موفق تأتر نیویورک بود به استودیوی آر.کو.او آورد تا برای فیلم همشهری کین موسیقی متن بسازد.

موسیقی متنی که مانند خود فیلم پر است از ایده های درخشان و برای کسی که نخستین بار بوده برای یک فیلم سینمایی آهنگ می ساخته تحسین برانگیز.

اهمیت و تاثیرات همشهری کین در سینما بسیار فراوان و فراگیر بوده است.

دستاوردهای این فیلم در تحول شکل روایی سینما ، سال ها از زمان خود جلوتر بود و بر بیشتر فیلم های مهم پس از خود تاثیر گذاشت.

همشهری کین همواره از فیلم های محبوب منتقدین بوده تا جایی که آن ها این فیلم را به عنوان یکی از ده فیلم برتر قرن بیستم انتخاب کردند.

اما با وجود ستایش هایی که از همشهری کین می شود ، شکست تجاری فیلم در زمان خودش نام ولز را به عنوان یک بازنده بر سر زبان ها انداخت و دیگر در هالیوود به او فرصت داده نشد تا با دست باز فیلم بسازد و شاهکارهای دیگری را به عالم سینما تقدیم کند.

ولی تنها در رشته بهترین فیلم نامه موفق به دریافت جایزه اسکار شد ( رقیب اصلی همشهری کین در سال ۱۹۴۲ فیلم چه سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley ) ساخته جان فرد بود ).

همچنین در همان سال برنده جایزه انجمن منتقدین فیلم نیویورک به عنوان بهترین فیلم شد.

دیالوگ ماندگار فیلم همشهری کین

چارلز فاستر کین (اورسن ولز): فقط یه نفر توی دنیا واسه من تصمیم می گیره و اون یه نفر من هستم.
Citizen Kane| همشهری کین 1941| اورسن ولز
پوستر فیلم همشهری کین در سال ۱۹۴۱
پوستر فیلم همشهری کین در سال ۱۹۴۱

 

تماشای آنلاین فیلم با دوبله فارسی

دانلود فیلم

منبع ویکی پدیا آپارات نقد فارسی

مشخصات دانلود


لینک دانلود فیلم با کیفیت 720 (حجم: 1.06 گیگ)

لینک دانلود فیلم با کیفیت1080 (حجم: 1.67 گیگ)


ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.