معرفی بزرگترین موسیقیدان‌های ایرانی

افراد زیادی در موسیقی ایران خصوصا تا دهه پنجاه و شصت درخشیدند. عموما از این افراد به عنوان ستاره‌ها و اساتید اهنگ ایرانی یاد می‌شود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این نوشته کوتاه تعدادی از آن‌ها را به شما عزیزان معرفی کنیم. با این حال در این لیست می‌توانستیم که تعداد بسیار بیشتری از افراد را بگنجانیم اما سعی خود را بر آن داشتیم تا افرادی که کمتر شناخته شده هستند را به شما معرفی کنیم.

جلال‌الدین تاج اصفهانی

جلال الدین خواننده آهنگ‌های سنتی ایرانی متولد سال 1282 خورشیدی در اصفهان بوده است. پدر وی که شیخ اسماعیل نام داشت تا حدودی با موسیقی سنتی ایران آشنایی داشته و همین موضوع مسبب آشنایی بیشتر جلال الدین با موسیقی و دستگاه‌های ایرانی شد. تا 10 سالگی تحت نظر پدر و تعدادی دیگر از اساتید به یادگیری موسیقی پرداخت و اشعار سعدی و دیگر شاعران را از بر بود. صدای قدرتمند، تحریر‌های منحصر به فرد و تسلط او به اصول موسیقی از جمله ویژگی‌های مثبت وی بود. او در سال 1360 درگذشت.

اردشیر کامکار

اردشیر کامکار نوازنده ایرانی است که سازهای تخصصی وی کمانچه ، قیچک و ویولن است. او از دوران کودکی نوازندگی ویولن را از پدرش آموخت. این نوازنده بزرگ توانسته است با استفاده از تکنیک‌های خاص و منحصر به فرد خود قابلیت‌های ساز کمانچه را بسیار افزایش دهد. این نوازنده در 28 آبان سال 1341 در سنندج کردستان به دنیا آمده است.

روح‌الله خالقی

موسیقیدان ، نوازنده ویولن و آهنگساز ایرانی که متولد سال 1285 خورشیدی در کرمان بوده است. آهنگ سرود بسیار رایج  « ای ایران» توسط ایشان ساخته شده است. این موسیقیدان در طول حیات خویش تلاش زیادی در جهت احیا و حفظ موسیقی ایرانی داشته است دقیقا زمانی که سنت‌ها رو به افول بود. پدر و مادر روح الله نوازنده تار بودند و همین موضوع سبب علاقه مندی او به زمینه موسیقی شد. او در سال 1344 درگذشت . همچنین او صاحب سه فرزند به نام گلنوش ، فرهاد و فرخ بوده است.

گلنوش خالقی

گلنوش خالقی موسیقیدان ایرانی است که پدر وی روح الله خالقی می‌باشد. او رهبر گروه کر و رهبر گروه ارکستر هم می‌باشد و به کار آهنگ سازی نیز مشغول بوده است. او در 17 دی ماه سال 1319 در تهران به دنیا آمد و برای تحصیل موسیقی به هنرستان موسیقی ملی رفت. در ابتدا ساز پیانو را آموخت و بعد از آن با رتبه 1 به هنرستان موسیقی عالی رفت و در آنجا نیز مقام نخست را از آن خود کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.